آقای ژنراتور آقای ژنراتور .

آقای ژنراتور

هرآنچه درباره نصب ژنراتور باید بدانید

نصب ژنراتور از خرید آن، کم اهمیت‌تر نیست. برای به‌دست‌آوردن حداکثر میزان بهره‌وری و بهینه‌سازیِ طول عمر دیزل ژنراتور، نیاز به دانستن اصول و نکات نصب ژنراتور است. مثلا در صورت تراز نبودن محل قرارگیری ژنراتور، در دیزل ژنراتور ها، لرزش ایجاد شده و بدین صورت تاثیر نامناسبی بر عملکرد دستگاه خواهد گذاشت و طول عمر آن هم کاهش خواهد یافت. راه‌اندازی و نصب دیزل ژنراتور باید توسط افراد متخصص صورت بگیرد تا از بروز اشتباهات و مشکلات بعدی جلوگیری شود.

اشتباهاتی مثل برق‌گرفتگی از طریق ژنراتور، سوخته‌شدن دستگاه، آتش‌سوزی یا...، نتیجه غیراصولی طریقه نصب ژنراتور است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نکات آموزش نصب ژنراتور ؛ مانند مکان نصب ژنراتور ، فونداسیون و ... آشنا کنیم.

نکات مهم در نصب ژنراتور

مکان نصب ژنراتور

محل نصب ژنراتور دیزلی شما کجاست؟ می‌خواهید در محوطه باز نصب کنید یا داخل ساختمان؟ در موتورخانه یا پشت بام یا...؟ مکان قرارگیری ژنراتور دیزلی را باید بر اساس کاری که می‌خواهید انجام بدهید، تعیین کنید.

در طراحی مکان نصب ژنراتور ، باید دقت کنید که انجام امور تعمیرات و نگهداری ژنراتور در آن مکان آسان باشد. در هنگام نصب ژنراتور باید دقت کنید که آلودگی و مواد خارجی، به سیستم‌های سوخت و سردکننده وارد نشود و همچنین مکان دستگاه باید با توجه به الزامات تهویه هوا تعیین شود. برای استفاده از دیزل ژنراتور در مکان‌های ساحلی یا مرطوب، باید از وسایل گرم‌کننده هوا استفاده شود.

در حین نصب ژنراتور قبل از اتصال لوله‌ها و شلنگ‌های تغذیه، آنها را به‌وسیله هوای فشرده تمیز کنید. عملکرد نادرست یکی از قطعات ژنراتور، باعث اختلال در عملکرد کل سیستم خواهد شد.

تنظیم صحیح و تعمیرِ قطعات و تجهیزات پلمب، باید توسط نمایندگی‌های مجاز انجام شود.

فونداسیون

در زمان نصب ژنراتور برای ترازکردن محل قرارگیری ژنراتور، باید فونداسیون اجرا شود و لرزگیرهای زیرِ شاسی را به کف فونداسیون بولت کرد. این‌کار باعث کاهش لرزش موتور دیزلی می‌شود (به‌وسیله قطعه‌ای بتونی لرزش موتور ژنراتور کنترل می‌شود).

حتما توجه کنید که برای نصب ژنراتور ، فونداسیون باید ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر از موتور دیزلی وسیع‌تر و ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر از کف محل بلندتر باشد. برخی از ژنراتورها با توجه به وزن آنها و پخش مناسب نیروهای دینامیکی، نیاز به فونداسیون قوی و مستحکمی ندارند. تنها نیاز است مکان قرارگیری آنها صاف و به نوعی فرش‌شده باشد که گرد و خاک وارد موتور نشود.

فونداسیون باید تحمل بارهای دینامیکی ایجادشده در هنگام کار موتور دیزلی را داشته و پایدار باشد، تا از فرسودگی و تغییر شکل آن، که باعث ایجاد لرزش و از دست‌دادن تراز موتور و ژنراتور می‌شود جلوگیری کند.

فونداسیون در زمان ساخت، باید محکم و خشک‌شده بوده و سطح آن کاملا صاف باشد.

در طراحی مکان استقرار، موارد زیر را رعایت کنید

در مراحل طراحی و نصب ژنراتور ، دقت کنید خروجی اگزوز باید به‌گونه‌ای قرار بگیرد که دود اگزوز به داخل برنگردد.

برای جلوگیری از لرزش‌های خروجی اگزوز موتور و لوله اگزوز، از لرزه‌گیر استفاده کنید.

تا جای ممکن، باید سیستم لوله‌کشی اگزوز کوتاه و بدون پیچ‌وخم باشد تا در جریان دود اگزوز، مقاومتی وجود نداشته باشد.

قطر لوله اگزوز حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد بزرگ‌تر از دهانه توربوشارژر باشد.

در طی نصب ژنراتور برای جلوگیری از پخش دمای بالای اگزوز، منبع و لوله اگزوز را با پشم سنگ یا روکش آلومینیوم یا دیگر مصالح مناسب عایق‌بندی کنید. البته لازم است، با توجه به منبسط‌شدن لوله‌های فلزی در اثر دمای بالا،  یک مقدار خلاصی برای لوله‌ها پیش‌بینی کرده تا از واردشدن فشار بر تکیه‌گاه‌ها و موتور جلوگیری شود.

برای جلوگیری از ورود آب باران به داخل لوله اگزوز، از درپوش یا کلاهک برای انتهای بیرونی آن استفاده کنید.

مسقف‌کردن مکان قرارگیری دیزل ژنراتور

یکی از نکات مهم نصب ژنراتور مسقف کردن مکان است. برای مسقف‌کردن محل دیزل ژنراتور، باید به اقلیم منطقه‌ای توجه کرده و از عایق‌های حرارتی و رطوبتی لازم استفاده کنید. مسقف‌کردن دیزل ژنراتورها، برای افزایش طول عمر ژنراتور انجام شده تا از شرایط نامناسب محیطی دور باشند. مثلا اقداماتی نظیر؛ پیش‌بینی آب‌رو برای هدایت و جمع‌آوری آب به زمین یا ساخت اتاقک مقاوم در برابر زلزله.

تهویه

گرمای ایجاد شده در ژنراتور، باعث آسیب به سیم‌پیچ‌ها و عایق‌های ژنراتور می‌شود. برای جلوگیری از آسیب، باید این گرما به بیرون هدایت شود.

خنک‌کاری ژنراتور معمولا توسط هوای محیط، در دو مرحله انجام می‌شود.

۱. هوای محیط به صورت شعاعی، از اطراف سیم‌پیچ‌ها توسط پره‌های روی محور ژنراتور عبور کرده و به بیرون هدایت می‌شود.

۲. قسمت‌هایی از دیزل ژنراتور که در مرحله اول، در معرض هوای پره‌ها قرار نگرفته بودند، خنک می‌شوند.

بهترین شرایط نصب ژنراتور ، نصب در هوای آزاد است تا ژنراتور داغ نشده و از توان موتورش کم نشود. هوای آزاد را از پایین‌ترین ارتفاع ممکن به سمت رادیاتور هدایت کنید.

درصورتی‌که در یک مکان، خروجی دود اگزوز و دودکش ساختمان مشترک باشد، یک فن بر انتهای خروجی دود نصب کنید، تا در صورت همزمان‌بودن عملکردها، فن فعال شده و دود دودکش را سریع‌تر خارج کند، تا از فشار اگزوز که باعث گرم‌شدن موتور می‌شود هم جلوگیری شود.

هوای مصرفی دستگاه​

یکی از نکات نصب ژنراتور ، این است که اپراتور همواره باید دستگاه را تمیز نگهداری کرده و هوای مصرفی دستگاه را چک کند. منظور چک‌کردن کثیفی و بازنبودن مسیر هوای مصرفی دستگاه است که باعث کاهش توان ژنراتور، استهلاک و خراب‌شدن توربوشارژر می‌شود.

سیستم سوخت ژنراتور

در نصب ژنراتور برق ، توجه به سیستم سوخت بسیار مهم است. سوخت دیزل، محصولی خطرساز به حساب می‌آید و ذخیره یا انتقال آن باید طبق اصول انجام شود. جنس لوله‌ها و تانک سوخت نباید از آهن گالوانیزه یا مس باشد. تانک باید ۳۵۵ میلی‌متر از اگزوز فاصله داشته و سوخت هم سطح با شاسی دستگاه باشد. تانک سوخت باید به اندازه ۸ ساعت شیفت کاری، سوخت مورد نیاز را تامین کند. منبع سوخت، هر ۲۱ ماه، باید تمیز شده و آب و رسوبات آن تخلیه شود. (حتما سیستم سوخت را در طول نصب ژنراتور جدی بگیرید.)

سیستم خنک‌ کننده ژنراتور

از دیگر نکات نصب ژنراتور ، توجه به سیستم خنک‌کننده آن است.

برای تعویض مایع خنک‌کننده، از نوعی که توسط سازنده پرشده بود، استفاده کنید. ترکیب مایعات خنک‌کننده مختلف، باعث آسیب به موتور می‌شود. همچنین ترکیب ضد یخ، موتور را تا دمای ۵۲- درجه، در مقابل یخ‌زدگی و تشکیل رسوب محافظت می‌کند.

روغن‌کاری

جدا از مسئله نصب ژنراتور باید بدانید که پس از ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت ابتداییِ کارکرد موتور، روغن موتور و فیلتر روغن موتور باید تعویض گردد.

توجه داشته باشید فاصله تعویض روغن بهتر است از ۲۱ ماه بیشتر نشود. از روغن‌های معتبر و مورد تایید، استفاده کنید.

دستورالعمل‌های ایمنی نصب ژنراتور :

از افراد متخصص و مجرب در زمینه نصب ژنراتور ، تعمیر، نگهداری و راه‌اندازی آن استفاده کنید. (انتخاب متخصص براساس قیمت نصب ژنراتور صورت می‌گیرد)

۱. فضای دستگاه دیزل ژنراتور جهت پیش‌بینی وقوع حوادثی مانند آتش‌سوزی، باید دارای راه‌های خروجی اضطراری باشد، 

۲. در طول نصب ژنراتور در اطراف دستگاه، وسایل اطفاء حریق مناسب استفاده کنید.

۳. از علائم خطر متناسب بر صفحات الکتریکی و سوختی استفاده کنید.

۴. از وسایل ایمنی مناسب مانند عینک‌های ایمنی، دستکش، گوشی و کلاه ایمنی برای تمام کارکنان استفاده شود.
۵. در زمان مسیردهی کابل‌ها، مخصوصا کابل‌های برق، موارد ایمنی را رعایت کنید، چراکه در صورت وقوع اتصال خطر آتش‌سوزی وجود دارد.
۶. در نصب ژنراتور ، لوله‌های خروجی به‌دلیل دمای بالا باید دارای عایق باشند.

۷. در اتاقک دیزل ژنراتور، از عدم‌چکه‌کردن روغن و سوخت، اطمینان حاصل کنید.

۸. برای بلندکردن و جابه‌جایی ژنراتور، از جرثقیلی متناسب با وزن دستگاه و فاصله محل تخلیه ژنراتور از جرثقیل، استفاده کنید.

۹. در حین نصب ژنراتور از کشیدن سیگار در مجارورت تانک‌های سوخت اکیدا خودداری کنید.
۱۰. قطعات مصرفی مثل فیلترها، که در حین کارکرد تعویض می‌شوند باید دور ریخته شوند.
۱۱. در هنگام شستشوی موتور با آب پرفشار، هرگز آب را مستقیم روی سیستم الکتریکی نگیرید.
۱۲. در راه‌اندازی و نصب ژنراتور ، از باطری به عنوان کمک‌کننده و راه‌انداز دستگاه در مراحل اولیه استفاده می‌شود. قبل از راه‌اندازی دستگاه، حتما توان باطری را بررسی و پربودن شارژ آن را چک کنید.

 


برچسب: نصب دیزل ژنراتور، نصب ژنراتور برق، طریقه نصب ژنراتور، آموزش نصب ژنراتور، قیمت نصب ژنراتور،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۱۵:۵۳ توسط:احمد اکرمی موضوع: نظرات (0)